søndag 4. mars 2007

Mappeoppgave 3 - Repetisjonsstrategi

Kompetansemål for etter 4 trinn (LK06) i matematikk:

  • gjere overslag over og finne tal ved hjelp av hovudrekning, teljemateriell og skriftlege notat, gjennomføre overslagsrekning med enkle tal og vurdere svar
  • utvikle og bruke ulike reknemetodar for addisjon og subtraksjon av fleirsifra tal både i hovudet og på papiret

Læringsmålet er at elevene skal kunne regne ved hjelp av hoderegning og ikke hjelpemidler som feks. perler på en snor, tallinje, fingre eller andre ting. Elevene skal ved hjelp av IKT som læringsressurs, bruke Regnemesteren som repetisjonsstrategi.

Regnemesteren
http://www.matematikk.org/elever/regnemester/regnemester.html?niva=S1


Repetisjonsstrategi.


På nettsiden matematikk.org finnes det mange fine oppgaver til repetisjon. Regnemesteren er en visuell fin side som har oppgaver i forskjellige vanskelighetsgrader. Med IKT inn i undervisningen har denne siden trening både på mus og tastatur, i tillegg til matematikken. Noen ganger kan man bruke mus for å klikke på riktig svar, mens andre ganger er det tallinnskriving. Oppgavene viser i tillegg regnemetodene. Vanskelighetsgraden øker i oppgaven.

Repetisjonstrategien er sentral når barna bygger opp ett lager av basiskunnskap i matte. Det å sitte på en datamaskin og "spille" på Regnemesteren og andre spill, blir ikke sett på som repetisjon. Det kan bli en ubevisst måte å repetere på, som ikke er negativt.

19 kommentarer:

Bentes blogg sa...

Hei
Jeg har også vært inne på denne siden, og jeg er helt enig med deg i at det er en fin side. Det er et godt poeng i det du sier om at eleven ikke regner dette som "matematikk", men som spill. Det øker selvfølgelig, i alle fall for mange, motivasjonen til å jobbe. Bente

Kristins blogg sa...

Hei Trude!
Enig med deg om at matematikk.org er en fin side. Mange elever vil nok oppleve matematikk mer interesant når de kan bruke data, og som du skriver så er det også en trening i IKT.
Kristin

Anonym sa...

Fint innlegg, ryddig og gode forklaringer. Jeg savner imidlertid litt bedre utdyping av læringsmålet ditt. :-)

Åse-Kari sa...

Hei, Trude!
Innlegget ditt er ryddig og fint. Jeg har også skrevet om matematikk.org og syntes at dette er en fint sted for elevene og jobbe med matematikk.
Mvh
Åse-Kari

jbp sa...

Hei.
Enig med deg at lenken er grei og oversikltlig, og at det er fint med ulike nivåer.
Du har valgt 2 ulike kompetansemål, men hvor er læringsmålet ditt?
Mvh Jane Berit

margit sa...

Hei Trude
Det var fint at du hadde tekje med kunnskap om bruk av digitale verktøy. Har vore mest fokusera på den reint faglege dele, men du tek og med den digitale. Ellers er eg enig at det er ei fin side.
Margit

Guro sa...

Hei Trude.
Interessant å lese hvordan du har valgt å vurdere matematikk.org i forhold til at du har valgt det samme kompetansemålet som meg. Men jeg lurer litt på læringsmålet ditt.... Hva er det egentlige læringsmålet? Jeg syns dte er veldig fint at du skriver noe om hva elevene får trening i ved å bruke denne siden med tanke på mus og tastatur.

Sølvi sa...

Hei Trudy.
Jeg synes også det er smart å "lure" elevene til å repetere matematikk gjennom disse spillene. Tror det blir mer spennende og relevant for dem når det foregår på nettet.
Sølvi.

Bente Mari sa...

Hei Trude!
Kort og greit innlegg. Siden du har brukt fungerer bra, synes jeg. Jeg har brukt den noe som inspirasjonsmateriale. Fordelen med å knytte matematikk til IKT er jo at man trener på mer enn bare faget i seg selv. Jeg er enig i at det kan være positiv at elevene ikke ser på oppgavene som matematikk, men spill. Likevel er det viktig å avsløre hensikten med det vi gjør. Vise tydelige læringsmål i forkant og ta opp med elevene i etterkant om de har nådd målene.
Bente Mari

Vibeke Molandsveen sa...

Hei Trude!
Helt klare kompetansemål og læringsmål. Enig at sidene egner seg til å nå disse målene. Bra at du tar med øvelse på motoriske ferdigheter ved bruk av mus/taststur. Etter praksis i 3. klasse, er det interessant å se hvor umotoriske noen elever er..
Vibeke

Skolens satsingsområder sa...

Hei Trude!
Du nevner i bloggen din at det er viktig at elevene er trygge på basiskunnskapene. Der har du med et viktig punkt. Det er viktig at regneferdighetene blir automatisert slik at elevene har kapasitet til å konsentrere seg om forståelsen av matematikken.Denne siden kan være et hjelpemiddeli automatiseringen.

Gunvor

Mari sa...

Hei Trudi!
Det var bra du fikk inn læringsmålene dine :) Synes det er flott at du tenker på matte i sammenheng med digitale verktøy som en grunnleggende ferdighet. Selv om data blir mer og mer vanlig, er det mange som ikke kan bruke det riktig eller formålstjenelig. Jeg er helt enig i at det er viktig å skaffe seg basiskunnskaper. De vil danne grunnlaget for videre læring og refleksjoner. Uten disse vil elevene få problemer i utviklingen, tror jeg. Stå på videre!
Mari.

Veslevarga sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Veslevarga sa...

I en tid med stort fokus på elevenes bevissthet om egen læring synes jeg du har et godt poeng når du skriver at elevene ikke ser på denne typen oppgaver som repetisjon av matematikk, men heller som spill. Ikke alle elever er like motiverte for å lære, noe læreren må forholde seg til.

Guro sa...

Hei Trude
Fint at du kommenterer det visuelle. Har en tro på at dette er viktig for barn, det må være innbydene. Også bra at det er oppgaver av ulik vansklighetsgrad, slik at man kan tilpasse læringen. Barn er jo også glag i spill!

Guro K

ingrid sa...

Heia Trude!
Hoderegning er fortsatt et viktig kompetansemål synes jeg. Å trene på dette ved å spille" og å "leke" er jo bare kjekt. God ide!

Else Marit Bjerknes sa...

Hei Trude!
Denne linken har jeg også vurdert, og det er en god link for repetisjonsstrategier. Godt reflektert, og IKT er et spennende hjelpemiddel i matte.
Else Marit

Brie sa...

Hei Trude!

Jeg synes det var bra at du poenterte at du parallelt med matematikk trener de digitale ferdighetene som er kompetansemål etter 4. trinn. Du vektlegger trening av 2 viktige regnearter som er basis for andre regnearter og matematikk generelt.

Lin

Petter Kongsgården sa...

Hei Trude
Her har du funnet relevante kompetansemål for valg av læringsstrategi. Læringsmålet er kanskje noe "løst". Med det mener jeg at du nevner hva man ikke skal gjøre sammen med det man skal gjøre. Pass på at du holder deg til det elevene skal lære (ikke gjøre). Skulle ønske du hadde vært litt mer utdypende i bruken av lenken. Slik det er nå er det vanskelig helt å se hvordan du bruker den. Det er viktig for andre at du er konkret her, da bler det en god læringsressurs for dine medkolleger.